Bart Ehrman: «Σχεδόν η μισή Καινή Διαθήκη είναι πλαστογραφημένη. Ο Παύλος έγραψε μόνο εφτά επιστολές, ο Πέτρος καμία»


Σχεδόν η μισή Καινή Διαθήκη είναι πλαστογραφημένη, σύμφωνα με ένα βιβλίο του 2011 που αναφέρει ότι ο Απόστολος Παύλος έγραψε μόνο ένα μέρος των επιστολών που του αποδίδονται και ο Απόστολος Πέτρος δεν έγραψε καμία.

Γραμμένο από τον Bart Ehrman, ένα πρώην ευαγγελιστή χριστιανό και τώρα αγνωστικιστή Καθηγητή Θρησκευτικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, Chapel Hill, το βιβλίο ισχυρίζεται ότι αποκαλύπτει «μία από τις πιο ανησυχητικές ειρωνείες της πρώιμης χριστιανικής παράδοσης» – τη χρήση της εξαπάτησης για την προβολή της αλήθειας.

«Η Βίβλος όχι μόνο περιέχει αναλήθειες ακούσιων λαθών, περιέχει επίσης αυτά που σχεδόν όλοι σήμερα θα αποκαλούσαν ψέματα», γράφει ο Ehrman στο Forged: Writing in the name of god. Why the Bible’s authors are not who we think they are (HarperCollins, 2011).

Σύμφωνα με τον μελετητή της Βίβλου, τουλάχιστον 11 από τα 27 βιβλία της Καινής Διαθήκης είναι πλαστογραφημένα, ενώ μόνο εφτά από τις 13 επιστολές που αποδίδονται στον Παύλο πιθανόν να γράφτηκαν από τον ίδιο.

«Πρακτικά όλοι οι ακαδημαϊκοί συμφωνούν ότι εφτά από τις επιστολές του Παύλου είναι αυθεντικές: η Προς Ρωμαίους, οι Προς Κορινθίους Α' και Β', η Προς Γαλάτας, η Προς Φιλιππησίους, η Προς Θεσσαλονικείς Α' και η Προς Φιλήμονα», λέει ο Ehrman.

Άγνωστοι που ισχυρίζονται ότι ήταν ο Παύλος έγραψαν τις Προς Τιμόθεον Α' και Β', την Προς Τίτον, την Προς Θεσσαλονικείς Β', την Προς Εφεσίους και την Προς Κολοσσαείς, προσθέτει.

Αντικρουόμενες απόψεις, γλωσσικές αποκλίσεις και οι επιλογές των λέξεων στα βιβλία που αποδίδονται στον Παύλο, είναι όλα αποδείξεις των πλαστογραφιών, τονίζει ο συγγραφέας. Για παράδειγμα, η ανάλυση του βιβλίου των Εφέσιων από τον Ehrman καταδεικνύει ότι το κείμενο, με μακριές προτάσεις στα Ελληνικά, δεν συμβαδίζει με τον ιδιόμορφο τρόπο γραφής του Παύλου σε αυτή τη γλώσσα, με πολύ μικρές προτάσεις. Επιπλέον, το περιεχόμενο «δεν συνάδει με τις σκέψεις του ίδιου του Παύλου, αλλά είναι σύμφωνο με αυτό στην Εφέσιων», γράφει ο Ehrman.

Ο βιβλικός λόγιος, που αμφισβητεί και την αυθεντικότητα των Ευαγγελίων των Ματθαίου, Μάρκου και Ιωάννη, απορρίπτει τον ισχυρισμό ότι ο Απόστολος Πέτρος συνέταξε τις επιστολές του Πέτρου ή οτιδήποτε άλλο.

Σε αντίθεση με τον Παύλο, ο Πέτρος, ένας ψαράς που μεγάλωσε στην επαρχιακή Παλαιστίνη, είναι σχεδόν βέβαιο ότι ήταν αμόρφωτος. Το ίδιο και ο Απόστολος Ιωάννης, ο οποίος δεν θα μπορούσε να γράψει το ευαγγέλιο που φέρει το όνομά του, λέει ο Ehrman.

Γιατί, όμως, ένας συγγραφέας να ισχυριστεί ότι είναι Απόστολος, ενώ δεν είναι; Η απάντηση είναι προφανής, σύμφωνα με τον πανεπιστημιακό.

Στους πρώτους αιώνες της εκκλησίας, οι χριστιανοί δέχονταν επιθέσεις από όλες τις πλευρές. «Βρίσκονταν σε σύγκρουση με τους ιουδαίους και τους παγανιστές για την εγκυρότητα της θρησκείας τους… αλλά οι πιο έντονες συζητήσεις ήταν με άλλους χριστιανούς, καθώς διαφωνούσαν για το ποιο πράγμα είναι σωστό να πιστεύουν και τον σωστό τρόπο για να ζουν», λέει ο Ehrman.

Έτσι οι χριστιανοί που ήθελαν να προωθήσουν απόψεις, οι οποίες θα γίνονταν πιστευτές από άλλους, έγραφαν εξ ονόματι των Αποστόλων, «κατασκευάζοντας, παραποιώντας και πλαστογραφώντας έγγραφα», λέει ο Ehrman.

«Αν το όνομά σου ήταν Γιεχοσαφάτ και κανείς δεν είχε ιδέα ποιος είσαι, δεν θα μπορούσες να βάλεις το δικό σου όνομα σε ένα βιβλίο», εξηγεί ο Ehrman.

«Κανείς δεν θα λάμβανε στα σοβαρά το Ευαγγέλιο του Γιεχοσαφάτ. Αν ήθελες να διαβαστεί, θα αποκαλούσες τον εαυτό σου Παύλο. Ή Θωμά. Ή Ιάκωβο. Με άλλα λόγια, θα έλεγες ψέματα για το ποιος πραγματικά είσαι», συμπεραίνει ο Ehrman.

Καταληκτικά, σύμφωνα με τον ακαδημαϊκό «η ιδέα ότι η συγγραφή στο όνομα κάποιου άλλου, ήταν μια συνήθης και αποδεκτή πρακτική στην αρχαιότητα είναι λανθασμένη. Η πλαστογραφία θεωρείτο το ίδιο δόλια, ανάρμοστη και λανθασμένη με σήμερα».

Περισσότερα εδώ

Σχόλια